Radiojulkalendern 2012

 
Ja då var det dax att prata om årets julkalendrar. Jag börjar med radio. 
 
Siri och ishavspiraterna.
Någonstans i Ishavet
Siri är en flicka på 11 år som ser sin lillasyster Miki bli borträvad av den legendariska kaptenen Vithuvud på skeppet Snökorpen. Deras pappa är gammal och svag och Siri bestämmer sig för att själv ge sig ut för att hämta hem sin syster. Kosta vad det kosta vill.
 
Det första jag kommer att tänka på är att jag är glad att kunna sitta inomhus i soffan och lyssna på radion. En filt tätt mot kroppen är inte så dumt. Siri vandrar runt ensam i kylan. Man blir nästan kall ända in i själen av att tänka på det. Jag gillar Siris inställning ändå. Tänk om fler barn kunde vara en gnutta mer som henne. Ta sitt ansvar över saker och inte bara få allt framdukat för sig. Visst är det väldigt individuellt. Jag har stött på riktigt duktiga ungar, men oxå de som inte ens vet hur man knyter sina skor själva. 
 
Huvudatraktionen bland rösterna är ju den tillhörande kocken Fredrik. Han spelas av Tommy Nilsson som vissa av oss känner igen som den fräcka hunden Dodger från Disneys film Oliver & Gänget.
 
Jag vill kalla denna kalender mysig. Bra och mysig, men tyvärr inte mer än så. 
 
 Miki till vänster och Siri till höger.
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0