Julen och sånt

Första och andra advent kom så plötsligt och hastigt att jag knappt hann reagera. Lite julpynt flög upp första advent och smög sig upp mer och mer den efterföljande veckan. Vi köpte inte ljus till adventsljusstacken fören till tredje advent. Vi brände den trappstegsformad även om vi inte behövde. Antagligen för att försöka släta över att vi var så försenade. Tredje advent bakade jag ett underbart gott bröd. Ett sött mumsigt bröd som är lite lagom juligt. Det gick åt ska jag säga. Alla äter det med glädje. Receptet fick jag av exets mamma. Jag delar gärna med mig av det om någon är intresserad. Bara att hojta om det. Fjärde advent så julstädade jag. Lite dammsugning och dammtorkning

 

Dagen före julafton åkte pappa och jag ner till Ullared. Julshopping på det enda stället vi hade råd – Gekås!! Wohoo!!
Det var rätt lagom med folk. Inte supertrångt men inte precis folktomt heller. Folk var inte så stressade utan tog det lugnt och strosade runt. Inga kundvagnskraschar eller spetsiga armbågar. Jag tycker jag kom undn rätt billigt, billigste jag kommit undan med hittills på Gekås. Kan kanske bero på att jag redan varit på Gekås för drygt två månader sedan. Så mycket hade jag redan köpt då antar jag. Men även lite konstigt då jag köpte lite julklappar denna gång. Det var småbröderna som stod i fokus. Jag minns ju hur mycket jag uppskattade julen när jag var liten och hur mycket jag fortfarande gör det. Så jag vill kunna ge dem coola jular oxå. Även nu när familjen är delad.

 

Natten till julafton slog vi in alla julklappar och jag kom inte i säng fören 4. Vanligtvis ligger jag ändå och vänder och vrider mig till runt den tiden innan jag somnar. Men denna natt somnade jag omedelbart. Dagen på Gekås tog ut sin rätt. Julaftons morgon var obefintlig eftersom jag sov över den. Jag vaknade upp runt lunchtid och var nästan dubbelt så utmattad som när jag gick till sängs. Lite drygt. Vi lagade inte mat förens efter Kalle Anka. Gott blev det i alla fall. Vi gjorde egna köttbullar och griljerade skinkan. Nom nom nom~

 

Obligatorisk (tydligen…) lista över julklappar jag fått:

  • Läsplatta Adlibris Letto
  • Elvisp
  • Pepparkaksformar i form av söta djur
  • Boken ”100 snöflingor att virka”
  • Dataspelet ”The Book of Unwritten Tales”
  • En söt ljushållare för stearinljus
  • Fickalmenacka

 

Jag kan inte minna mig att något mer märkvärdigt hände. Dagarna gick, jag sov till lunchtid varje dag och nu är det dax för nyår och dess bestyr…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0